Najpiękniejsza pora roku

 

Wiosna to najpiękniejsza pora  roku. Lubię patrzeć na budzącą się do życia przyrodę. Z radością witam piękne wiosenne, nasycone kolorami; fioletu, bieli, błękitu i żółci kwiaty, krokusy żonkile, tulipany i moje ukochane narcyzy. Pod koniec zimy, kiedy wydaje się, że świat jest w stanie uśpienia, cała przyroda powoli  budzi się do życia.

Dietetyczne wiosenne zasady podobne są do sprzątania domu. Organizm musi zostać oczyszczony z powodu braku aktywności i nagromadzonych zimą depozytów spowodowanych cięższym jedzeniem.

Wiosna to najlepszy czas na oczyszczanie, odchudzanie i wzmocnienie energii. Sama natura pokazuje nam, co jest do tego potrzebne. Świeże, delikatne w smaku wiosenne  warzywa, kiszonki, lekkie style gotowania pomagają  oczyścić organizm z nadmiaru tłuszczu i zrelaksować ciało. Piękna wiosenna pogoda zachęca do spacerów i aktywności fizycznej. Codzienny, energiczny spacer to wspaniała forma ruchu, dostępna dla każdego i w dodatku nic nie kosztuje. Wiosną powinniśmy zmniejszyć ilość jedzenia. Łatwo zauważyć, że w wielu kulturach, od  wieków, właśnie na wiosnę stosuje się post. O tej porze roku organizm w naturalny sposób najlepiej się regeneruje, warto mu więc w tym pomóc.

Wiosenna  dieta wspierająca zdrowie :

  • Jedz pełne ziarna zbóż i ich nierafinowane przetwory. Zboża szczególnie korzystne o tej porze roku to: jęczmień, pszenica, orkisz i hato mugi- przygotowane samodzielnie, lub gotowane z innymi ziarnami.
  • Jedz żywność ekologiczną, ponieważ chemia i pestycydy podrażniają wątrobę i pęcherzyk żółciowy
  • Unikaj cukrów prostych: rafinowany cukier, miód, czekolada itp.
  • Ogranicz lub całkowicie wyeliminuj spożycie mięsa.
  • Ogranicz spożycie tłuszczów, wyeliminuj zupełnie tłuszcze zwierzęce, ogranicz się do niewielkich ilości oliwy z oliwek, oleju lnianego, winogronowego i sezamowego
  • Wprowadź do diety dużo zielonych, liściastych warzyw ( liście jarmużu, kapusty pekińskiej, zielona część pora, szczypiorek, natka pietruszki liście brokułów, kalarepki itp.). brokuły; gotowane na parze lub w wodzie, tak aby zachowały kolor i pozostały chrupiące, nie rozgotowane.
  • Unikaj warzyw takich jak: pomidory, ziemniaki papryka, bakłażany
  • Ogranicz ilość soli, do niewielkich ilości nierafinowanej soli morskiej sosu sojowego shoyu i miso jęczmiennego
  • Codziennie dodawaj do gotowania niewielka ilość warzyw morskich, takich jak wakame, kombu,
  • Codziennie jedz niewielką ilość kapusty kiszonej lub ogórków kiszonych, opłukanych z nadmiaru soli.
  • Kwaśny smak naturalnie odżywia pęcherzyk żółciowy i jego funkcje. Przeciwdziała efektom j tłustego jedzenia, działa jak rozpuszczalnik i rozkłada tłuszcze i białko. Dodawaj do potraw: cytryny, limonki, kiszona kapustę, śliwkę umeboshi, kwaśne jabłka, jeżyny, maliny, chleb na naturalnym zakwasie
  • Jedz niewielkie ilości słodu jęczmiennego- pomaga to zrelaksować pęcherzyk żółciowy
  • Nie przejadaj się i przeżuwaj każdy kęs jedzenia minimum 30 razy
  • Unikaj późnego jedzenia- ostatni posiłek zjadaj minimum 3 godz. przed snem
  • Witaj każdy dzień z radością i uśmiechem, śpiewaj wesołe piosenki

Add a comment

You must be logged in to comment.